miércoles, 26 de abril de 2023

Lesbianas diversas, visibles y orgullosas

Baix en valencià

Desde 2008 celebramos cada 26 de abril el Día de la Visibilidad Lésbica. De esto hace ya 15 años y en aquel momento, más allá de las que éramos activistas , pocas mujeres manifestaban públicamente su lesbianismo. Algunas, conscientes de que justamente era la visibilidad la herramienta que necesitábamos para acabar con las discriminaciones que sufríamos, ocupando el espacio público y generando referentes, instamos a visibilizarse a mujeres de la esfera pública que estaban bajo la sospecha de serlo pero que nunca habían dado el paso.

La visibilidad es un elemento de sensibilización y concienciación ciudadana: el que no se nombra no existe; pero también es una herramienta de empoderamiento que normaliza y fortalece la diversidad. Ser visibles supone ejercer nuestro derecho a SER, a no tener que escondernos simulando vidas que no son las nuestras, a compartir con la familia, al trabajo o en el centro educativo donde estudiamos, nuestras vivencias y deseos abiertamente, expresar nuestros afectos en cualquier lugar sin tener miedo. Comporta poder ir al ginecólogo y pedir una atención digna o solicitar en la escuela de tu hija que los formularios estén adaptados a tu realidad familiar. Lo que queríamos, nada más y nada menos, hace 15 años como ahora, era poder vivir y expresar libremente quienes somos, cómo somos y qué sentimos.

La invisibilización de las mujeres lesbianas en todos los ámbitos ha fomentado históricamente en el imaginario colectivo una imagen estereotipada y reduccionista; la bollera masculina, aquellas a las que de manera peyorativa se referían como “camioneras” o “marimachos”. Una imagen que iba acompañada de toda una serie de estereotipos y estigmas generados por la intersección del género y la orientación sexual, creando una imagen única y homogénea de nuestra realidad que nos oprimía.

Y es que, al fin y al cabo, la diferencia es un concepto que nos configura a todas y todos como seres únicos. Las personas somos sujetos singulares conformadas por múltiples componentes culturales, sociales, étnicos, religiosos, políticos, lingüísticos, de género, sexuales o funcionales. Desgraciadamente algunas de esas variables, nos sitúan socialmente en posiciones más o menos privilegiadas y esto, siempre, genera situaciones de desigualdad, discriminación y violencias.

Las mujeres lesbianas no somos una excepción y bajo esa premisa nació el día de la visibilidad lésbica, con el objetivo de ver reflejada nuestra diversidad en todos los ámbitos.

15 años después, las mujeres lesbianas estamos más presentes, en la política, los medios de comunicación, el deporte, la cultura, la salud o la educación, generando referentes positivos, especialmente para aquellas que hoy todavía no pueden expresarse plenamente y en libertad por vivir en entornos familiares o laborales que no aceptan la diversidad afectiva, sexual y de género. Pero todavía tenemos un camino largo por delante para conseguir la plena igualdad, vivimos en una sociedad machista, sexista, misógina y heteropatriarcal, ingredientes que originan la lesbofobia, la plumofobia y la transfobia, que además construye un modelo de feminidad obligatoria que nos encorseta a todas las mujeres.

Cómo he dicho antes, cada vez estamos más presentes, pero ¿se nos representa públicamente en toda nuestra diversidad? Las mujeres lesbianas también somos mayores, trans, intersex, con pluma, precarias, con diversidad funcional, gitanas, con cuerpos no normativos, migrantes… Queremos una representación de nuestra pluralidad y no dejar a ninguna fuera, para vernos y reconocernos, para poder expresarnos con libertad y respetando nuestras identidades propias.

Como mujer lesbiana activista y visible apoyo la campaña de este año del movimiento LGTBI centrada en reivindicar la pluma y las representaciones lésbicas no normativas, todas las bolleras, también las “marimachos”, las camioneras, las “machorras”. Visibilicemos nuestra pluma bollera con orgullo, rompamos los estereotipos de género, desmontemos el patriarcado.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Des de 2008 celebrem cada 26 d’abril el Dia de la Visibilitat Lèsbica. D’això fa ja 15 anys i en  aquell moment, més enllà de les que érem activistes , poques dones manifestaven públicament el seu lesbianisme. Algunes, conscients de que justament era la visibilitat l’eina que necessitàvem per acabar amb les discriminacions que patíem, ocupant l’espai públic i generant referents, instàrem a la visibilització a dones de l’esfera pública que estaven baix la sospita però que mai havien donat el pas.

La visibilitat és un element de sensibilització i conscienciació ciutadana: el que no es nomena no existeix; però també és una ferramenta d’apoderament que normalitza i enforteix la diversitat. Ser visibles suposa exercir el nostre dret a SER, a no tindre que amagar-nos simulant vides que no són les nostres, a compartir amb la família, al treball o al centre educatiu on estudiem, les nostres vivències i desitjos obertament, expressar els nostres afectes a qualsevol lloc sense tindre por. Comporta poder anar al ginecòleg i demanar una atenció digna o sol·licitar a l’escola de la teua filla que els formularis estiguen adaptats a la teua realitat familiar. El que volíem, ni més ni menys, fa 15 anys com ara, era poder viure i expressar lliurement qui som, com som i què sentim.

La invisibilització de les dones lesbianes en tots els àmbits ha fomentat històricament a l’imaginari col·lectiu una imatge estereotipada i reduccionista; la bollera masculina, aquelles a les que de manera pejorativa es referien com “camioneres” o “marimachos”. Una imatge que anava acompanyada de tot un seguit d’estereotips i estigmes generats per la intersecció del gènere i l’orientació sexual, creant una imatge única i homogènia de la nostra realitat que ens oprimia.

I és que, al cap i a la fi, la diferència és un concepte que ens configura a totes i tots com a éssers únics. Les persones som subjectes singulars conformades per múltiples components culturals, socials, ètniques, religioses, polítiques, lingüístiques, de gènere, sexuals o funcionals. Malauradament algunes d’eixes variables, ens situen socialment en posicions més o menys privilegiades i això, sempre, genera situacions de desigualtat, discriminació i violències.

Les dones lesbianes no en som una excepció i baix eixa premissa va nàixer el dia de la visibilitat lèsbica, amb l’objectiu de vore reflectida la nostra diversitat en tots els àmbits.

15 anys després, les dones lesbianes estem més presents, en la política, els mitjans de comunicació, l’esport, la cultura, la salut o l’educació, generant referents positius, especialment per a aquelles que hui encara no poden expressar-se plenament i en llibertat per viure en entorns familiars o laborals que no accepten la diversitat afectiva, sexual i de gènere. Però encara tenim un camí llarg per davant per aconseguir la plena igualtat, vivim en una societat masclista, sexista, misògina i heteropatriarcal, ingredients que originen la lesbofòbia, la plumofòbia i la transfòbia, que a més construeix un model de feminitat obligatòria que ens encotilla a totes les dones.

Com he dit abans, cada volta estem més presents, però ¿se’ns representa públicament en tota la nostra diversitat? Les dones lesbianes també som majors, trans, intersex, amb ploma, precàries, amb diversitat funcional, gitanes, amb cossos no normatius, migrants… Volem una representació de la nostra pluralitat i no deixar a ninguna fora, per vore-nos i reconèixer-nos, per poder expressar-nos amb llibertat i respectant les nostres identitats pròpies.

Com a dona lesbiana activista i visible done suport a la campanya d’enguany del moviment LGTBI centrada en reivindicar la ploma i les representacions lèsbiques no normatives, totes les bolleres, també les “marimachos”, les camioneres, les “machorres”. Visibilitzem la nostra ploma bollera amb orgull, trenquem els estereotips de gènere, desmuntem el patriarcat.


No hay comentarios: